Wet DBA wat betekent dat voor jou als Zp’er maar ook voor jou als opdrachtgever?

Wet DBA en Schijnzelfstandigheid

De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven bij organisaties die werken met mensen die volgens de wet eigenlijk in loondienst horen. Er worden over het kalenderjaar 2025 nog geen boetes opgelegd.

4c Webinar

Op vrijdag 15 november jl. stelden wij onze zelfstandige professionals op de hoogte van de laatste stand van zaken omtrent de Wet DBA en Wet VBAR.

Gelet op de grote belangstelling voor dit onderwerp konden wij deze kennissessie helaas niet op ons kantoor houden. Via een goed voorbereid webinar konden wij onze professionals toch voorzien van de benodigde informatie.

Het was goed om te horen dat er nog steeds volop mogelijkheden zijn om:

  • Als zelfstandig ondernemer in de WOZ, BAG en Lokale belastingen werkzaamheden uit te voeren;
  • Als opdrachtgever op een veilige manier gebruik te maken van zelfstandige ondernemers.

Heeft u het webinar gemist en wilt u het alsnog graag zien? 

Nederland kent inmiddels circa 1,7 miljoen Zp’ers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan onze economie.

Ik heb meer dan 3 opdrachten per jaar die allemaal via 4c lopen. Zijn dit 3 opdrachten of is dit er maar 1? De tussenpersoon is niet de opdrachtgever, maar wel de dezelfde tussenpersoon. Hoe moet je dit zien?

Gezagsverhouding is er toch altijd in welk werk en op welke manier je ook werkt? Je hebt namelijk een resultaat-of inspanningsverplichting met een bepaald doel. Wat zou een voorbeeld zijn waarbij er geen sprake is van een gezagsverhouding?

Wat betekent wet DBA voor ons als Zp’ers in de WOZ en wat gaat dat betekenen voor 4cPeople?

Ik werk (deels) in loondienst bij een gemeente en deels ben ik in loondienst bij mijn eigen BV. Is in te schatten of en in hoeverre ik risico loop i.r.t. schijnzelfstandigheid?

De informatie is te beperkt om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven. Duidelijk is wel dat het oprichten van een eigen BV en jezelf inhuren geen oplossing is voor het ‘schijnzelfstandigheid-probleem’. De feitelijke werkzaamheden bij de opdrachtgever zijn van belang. Zie ook het Deliveroo arrest, waarin de volgende criteria werden benoemd:

  1. de aard en duur van de werkzaamheden;
  2. de wijze waarop de werkzaamheden en de werktijden worden bepaald;
  3. de inbedding van het werk en degene die de werkzaamheden verricht in de organisatie en de bedrijfsvoering van degene voor wie de werkzaamheden worden verricht;
  4. het al dan niet bestaan van een verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  5. de wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen tot stand is gekomen;
  6. de wijze waarop de beloning wordt bepaald en waarop deze wordt uitgekeerd;
  7. de hoogte van deze beloningen;
  8. de vraag of degene die de werkzaamheden verricht daarbij commercieel risico loopt;
  9. of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld bij het verwerven van een reputatie, bij acquisitie, wat betreft fiscale behandeling en gelet op het aantal opdrachtgevers voor wie hij werkt of heeft gewerkt en de duur waarvoor hij zich doorgaans aan een bepaalde opdrachtgever verbindt.

Volgens mij is de vraag waar het risico en aansprakelijkheid voor de uitvoering van de opdracht ligt ook relevant?

Dit is zeker van belang. Zie hiervoor ook onderdeel h in het bovenstaande antwoord.

Vaak moet je bij een opdrachtgever een training doen voor het omgaan met wachtwoorden etc. Die moet je dus niet meer doen?

Dat kun je niet zo zwartwit stellen. Je kunt dit ook zien als een training die voor jouw ondernemersactiviteiten -om veilig te kunnen werken- van belang kan zijn. Alle instructies, die erop gericht zijn om de wijze waarop jij jouw werkzaamheden moet uitvoeren, te beïnvloeden geven een indicatie van een gezagsverhouding. Het is zaak om hier alert op te zijn.

Hoe gaan organisaties straks om met het wegwerken van achterstanden / piekmomenten. Deze tijdelijke capaciteit wil je nl niet in dienst nemen. Wat zijn de alternatieven voor de organisaties om dit in te vullen?

Klopt. Gemeentelijke organisaties blijven altijd last houden van ‘piekwerkzaamheden’. Hiervoor gaan zij geen extra personeel aannemen. Deze organisaties hebben dan drie alternatieven:

  • Gebruik maken van bureaus die medewerkers in loondienst detacheren
  • Gebruik maken van bureaus die medewerkers via een projectcontract detacheren
  • Werkzaamheden projectmatig uitbesteden (fixed price)

Komen Zp’ers zonder opdracht in de bijstand? zo ja, wanneer?

Hier is niets in veranderd. Een Zp’ers die onder het bestaansminimum uitkomt (inkomen lager dan bijstandsnorm) kan bij de gemeente aankloppen voor (aanvullende) bijstand op grond van de Bbz-regeling.

Is het probleem eveneens op te lossen door op stuksprijs opdrachten aan te nemen, in plaats van op uurtarief?

Dit is zeker een belangrijke stap. Echter is het ook bij het werken op stuksprijzen nog steeds van belang dat er geen gezagsverhouding is. Zie de eerder genoemde punten uit het Deliveroo arrest.

Als men meerdere opdrachten heeft uitgevoerd. Later vindt de Belastingdienst dat er sprake is van schijnzelfstandigheid bij één van de opdrachten. Welke gevolgen kan dat dan hebben op fiscaal vlak?

De Zp’er is als zelfstandig ondernemer zelf verantwoordelijk om schijnzelfstandigheid te voorkomen graag veranderen in: Voor die opdracht waar er ‘schijnzelfstandigheid’ is geconstateerd kan het leiden tot terugbetaling van de fiscale voordelen die je als Zp’er gedurende deze opdracht hebt genoten. Daarnaast kun je ook te maken hebben met het met terugwerkende kracht betalen van pensioenpremies voor de gewerkte uren bij die betreffende opdracht.

Ik woon in België en heb een Belgische eenmanszaak; ik doe sociale afdrachten, betaal in België loonbelasting; ik heb NL en BE klanten, zowel zakelijke klanten als particuliere klanten. Hoeveel gevaar loop ik tóch als schijnzelfstandige gezien te worden in NL?

In Nederland kijkt de Belastingdienst naar de feitelijke arbeidsrelatie, ongeacht waar de ondernemer woont of is geregistreerd. Als niet aan de criteria van het Deliveroo arrest wordt voldaan, bestaat het risico dat de Belastingdienst de relatie als een verkapt dienstverband ziet. Dit kan leiden tot naheffingen en boetes voor de opdrachtgever.

Worden bestaande opdrachten die in 2025 doorlopen door 4cPeople gewijzigd en aangepast?

Aan de hand van een checklist beoordelen wij alle reeds gesloten overeenkomsten voor 2025. Bij overeenkomsten waarbij aanpassingen nodig zijn treden wij met jullie en de gemeenten in overleg.

Op basis van de aandachtspunten: ziet 4cPeople (mogelijk na aanpassing van de opdrachtomschrijving per opdracht) risico voor opdrachtgever en opdrachtnemer of juist niet?

Het is lastig om in te schatten of er helemaal geen risico’s zijn wanneer de overeenkomsten worden aangepast. Belangrijkste is dat je richting de belastingdienst kunt aantonen dat je echt een ondernemer bent en dat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Dan kan het nog steeds zo zijn dat er zaken verkeerd zijn geïnterpreteerd of verkeerd zijn toegepast. Je laat dan in elk geval aan de belastingdienst zien dat je van goede wil bent en dat je niet willens en wetens de wet omzeilt.

Best vaag dat je op de werkvloer nu afspraken maakt die haaks staan op wat er letterlijk in de opdracht staat, omdat deze wet dit eist. Je wilt m.i. altijd flexibel zijn en niet star precies te doen wat er in opdracht staat.

Het gaat er niet zozeer om dat je precies moet doen wat in de opdracht staat, maar dat de overeenkomst weergeeft wat er in de praktijk gebeurt. Er kunnen dus altijd werkzaamheden bijkomen. Dat is ook geen probleem, zolang het maar wordt opgenomen in de overeenkomst. Daarom zijn de periodieke evaluatiemomenten met een medewerker van 4cPeople ook van belang. Zij toetsen aan de hand van de gesprekken met jullie in hoeverre de opdrachtomschrijving nog voldoet.

Wordt ook gekeken naar andere activiteiten? Zelf heb ik een eenmanszaak, maar ik onderneem ook binnen een vof en maatschap. Kun je dan als het ware voor het ene schijnzelfstandige zijn en voor het andere ondernemer of wordt dan naar het totaalplaatje gekeken?

Ja, het wordt per opdracht beoordeeld. Zie ook het advies van de Advocaat Generaal van de Hoge Raad. Wel kan het zo zijn dat de hoeveelheid verschillende werkzaamheden die je uitvoert tot de conclusie leiden dat je echt opereert als zelfstandige.

Als 4c aansprakelijk is, waar zijn al die gemeenten dan zo bang voor?

In de media wordt veel gesproken over de risico’s van het inhuren van Zp’ers. Hierbij wordt niet stilgestaan dat er ook sprake van ‘tussenkomst’ kan zijn. In dit kader hebben wij onze klanten in december 2024 een mail gestuurd waarin hierover meer duidelijkheid is gegeven.

Wat als je bij dezelfde opdrachtgever een verlenging voor een ander soort opdracht krijgt?

Een andere opdracht bij dezelfde opdrachtgever wordt meestal afzonderlijk beoordeeld, maar alleen als de aard van de samenwerking wezenlijk anders is dan de eerdere opdracht. Belangrijke vragen zijn:

  • Is het werk inhoudelijk anders? 
  • Gaat het om nieuwe taken of verantwoordelijkheden?
  • Wordt het op een andere manier uitgevoerd? Zijn er veranderingen in bijvoorbeeld werkmethoden, locatie, of het gebruik van middelen?
  • Is het voor dezelfde afdeling?
  • Is er een duidelijke afbakening van de opdracht? Is er een begin- en eindpunt en een duidelijk omschreven resultaat?

Als de nieuwe opdracht sterk lijkt op de vorige, wordt de samenwerking in zijn geheel beoordeeld, wat het risico op kwalificatie als dienstverband vergroot.

Heeft 4cPeople nu al minder opdrachten van gemeenten?

Nee, dat is niet het geval. En wij denken ook dat dit niet nodig is omdat er alternatieven zijn die binnen de grenzen van de wet vallen. Wij zijn dan ook met gemeenten in gesprek over de verschillende oplossingen. 

Hoe steekt een projectcontract in elkaar? Wat is de impact voor de klant, de Zp’ers, de tussenpartij?

In een projectcontract wordt onder andere de begin en einddatum van het project genoemd, een duidelijke beschrijving van alle werkzaamheden, beschrijving van hoe er wordt gewerkt, de aanneemsom of afgesproken stuksprijzen, (tussentijdse) oplevermomenten, hoe het zit met risico’s en aansprakelijkheid, etc.

De impact voor de betrokkenen is ons inziens gering. Een projectcontract verschaft duidelijkheid over de samenwerking tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer en minimaliseert tegelijkertijd juridische risico’s.

Aanpassingen modelovereenkomsten

De overheid heeft aangegeven dat het hanteren van de door de Belastingdienst goedgekeurde Modelovereenkomsten van de Belastingdienst niet meer afdoende is om uit te sluiten dat iemand ‘schijnzelfstandig’ is. Wel zijn alle goedgekeurde modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029.

Op grond van de Wet VBAR en recente jurisprudentie (onder andere het Deliveroo arrest en de conclusie van de Advocaat Generaal in het Uber arrest) hebben wij de modelovereenkomsten desondanks grondig herzien.

De volgende criteria hebben een duidelijke plek gekregen in onze overeenkomsten:

  1. Specifieke informatie over de aard en duur van de werkzaamheden;
  2. Een gedetailleerde beschrijving van de werkzaamheden;
  3. De vrijheid om locatie onafhankelijk te werken en de eigen werktijden te kunnen bepalen;
  4. De wijze waarop er sprake is van inbedding van het werk en degene die de werkzaamheden verricht in de organisatie en de bedrijfsvoering van degene voor wie de werkzaamheden worden verricht;
  5. Het al dan niet bestaan van een verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  6. De wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen tot stand is gekomen;
  7. De wijze waarop de beloning wordt bepaald en waarop deze wordt uitgekeerd;
  8. De hoogte van deze beloningen;
  9. De vraag of degene die de werkzaamheden verricht daarbij commercieel risico loopt;
  10. Een grondige beoordeling of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt.

Wij bouwen continu aan een duurzame samenwerking met Zp’ers door middel van ‘goed opdrachtgeverschap’.

Met 4c loopt u geen risico

De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de Wet DBA en de uitdagingen rondom schijnzelfstandigheid. Dit door de aangekondigde intensieve handhaving van de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025.

Bij 4cPeople volgen wij deze ontwikkelingen al jarenlang nauwgezet en zorgen wij ervoor dat onze werkwijze altijd in lijn is met de eisen van de Belastingdienst, zoals vastgelegd in de modelovereenkomst.

Wij bouwen dus continu aan een duurzame samenwerking met Zp’ers door middel van ‘goed opdrachtgeverschap’. Waar in de berichtgeving vaak de nadruk ligt op de risico’s, zien wij juist ook kansen. Middels deze mail willen wij één belangrijk risico-aspect voor u graag elimineren.

De vraag wie volgens de wet de risicodrager is, speelt namelijk een belangrijke rol. Ter verduidelijking verwijzen wij u graag naar de website van het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid (beoordelingarbeidsrelatie.nl/Questionnaire). De situatie die bij ons van toepassing is, betreft “tussenkomst”.

Wanneer u op de bovenstaande link klikt, ziet u onderaan de pagina “Geen uitkomst in de volgende situaties”. Door op het informatie icoontje te klikken bij “er is sprake van tussenkomst” (bullit 3) ziet u de volgende tekst staan:

Een tussenpersoon [LEES: 4cPeople] kan als opdrachtgever een overeenkomst sluiten met een opdrachtnemer [LEES: Zelfstandige Professional] en deze ‘plaatsen’ bij een derde [LEES: uw uitvoeringsorganisatie] voor wie de werkzaamheden worden verricht. Deze derde wordt ook wel de feitelijke werkverschaffer genoemd. Er komt geen arbeidsrelatie tot stand tussen de feitelijke werkverschaffer [LEES: uw uitvoeringsorganisatie] en de opdrachtnemer [LEES: Zelfstandige Professional]. De feitelijke werkverschaffer [LEES: uw uitvoeringsorganisatie] is niet de opdrachtgever van de opdrachtnemer [LEES: Zelfstandige Professional].

Uit de tekst onder in de eerste kolom is te herleiden dat uw organisatie geen risico loopt. Bovendien stellen wij vanuit 4cPeople alles in het werk om onze zelfstandige professionals te laten voldoen aan de eisen zoals die in de wet DBA zijn vastgelegd. Het gaat om 9 eisen die in het Deliveroo arrest zijn genoemd:

  1. de aard en duur van de werkzaamheden;
  2. de wijze waarop de werkzaamheden en de werktijden worden bepaald;
  3. de inbedding van het werk en degene die de werkzaamheden verricht in de organisatie en de bedrijfsvoering van degene voor wie de werkzaamheden worden verricht;
  4. het al dan niet bestaan van een verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  5. de wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen tot stand is gekomen;
  6. de wijze waarop de beloning wordt bepaald en waarop deze wordt uitgekeerd;
  7. de hoogte van deze beloningen;
  8. de vraag of degene die de werkzaamheden verricht daarbij commercieel risico loopt;
  9. of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld bij het verwerven van een reputatie, bij acquisitie, wat betreft fiscale behandeling en gelet op het aantal opdrachtgevers voor wie hij werkt of heeft gewerkt en de duur waarvoor hij zich doorgaans aan een bepaalde opdrachtgever verbindt.

Bron: mail aan klanten en Zp’ers 3 december 2024

“Wij vertrouwen erop dat wij met bovenstaande uitleg eventuele twijfels over de inhuur van zelfstandig professionals hebben weggenomen. Uiteraard staan wij klaar om verdere toelichting te geven over hoe wij uw organisatie ook in 2025 kunnen ondersteunen met de tijdelijke inzet van onze ervaren professionals.”

4cPeoplePuur Persoonlijk

Interesse in een dienstverband?

Nederland kent inmiddels circa 1,7 miljoen Zp’ers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan onze economie. Maar er is volgens de overheid ook een keerzijde aan de snelle groei van het aantal Zp’ers:

  • Zo kan er sprake zijn van oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen werkenden onderling en tussen werkgevers.
  • Ook voor de Nederlandse economie zijn er zorgen. Als grote groepen werkenden die in feite werknemer zijn, niet meebetalen aan de werknemersverzekeringen (zoals de ww-verzekering), worden de lasten niet meer eerlijk verdeeld.
  • Ten slotte zien we in de maatschappij dat ‘schijnzelfstandigheid’ ook gevolgen heeft voor de werkdruk, de mate van innovatie en de continuïteit binnen een organisatie.

Op grond van het bovenstaande heeft de overheid aangegeven actief te zullen handhaven. Een aantal zelfstandigen heeft aangegeven dit risico niet te willen lopen en kijkt naar mogelijkheden om in loondienst te komen.

Ook 4c biedt de mogelijkheid om werkzaamheden in loondienst uit te voeren. Ben jij geïnteresseerd in het werken in dezelfde branche, maar dan in loondienst? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen.

Geen boetes door Belastingdienst in 2025

De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven bij organisaties die werken met mensen die volgens de wet eigenlijk in loondienst horen. Wel worden er over het kalenderjaar 2025 nog geen boetes opgelegd. Dit geldt voor zowel verzuim- als vergrijpboetes. Organisaties kunnen eerst een waarschuwing van de Belastingdienst krijgen voordat er zogenaamde boekenonderzoeken (controles) worden ingesteld.

Daarnaast worden alle goedgekeurde modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029.

Met deze maatregelen geeft de Belastingdienst uitvoering aan het verzoek van de Tweede Kamer voor een zachte landing bij de handhaving op schijnzelfstandigheid.

Meer hierover is te lezen in het handhavingsplan arbeidsrelaties 2025 dat 18-12-2024 gepubliceerd is op de website van de Belastingdienst.